Ieder kind heeft talent!
Missie
Op CBS De Spiegel werken we met een onderwijsconcept waarbij kinderen betekenis leren vinden in dialoog met elkaar, in de context van hun uiteenlopende eigen bronnen van het leven en binnen het christelijke verhaal. We leren kinderen ontdekken dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze in eerste instantie denken.
Visie
Op onze school hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. In een gezond schoolklimaat voelen zowel leerlingen als leerkrachten zich aangenaam. Het is nauw verwant met de sfeer op school. Veiligheid is hierbij een belangrijk begrip. Om zich te ontwikkelen moeten kinderen zich op sociaal gebied veilig voelen. De betrokkenheid en het meeleven van leerkrachten en ouders is voor hen van groot belang.
Ieder kind heeft zijn of haar eigen talenten en interesses. Als school hebben we de taak om kinderen deze talenten te laten ontdekken. Wij zetten in op de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Leerkrachten stemmen af op de onderwijsbehoeften van individuele leerlingen. Er zijn sterke aanwijzingen dat leerlingen betere leerprestaties kunnen behalen, als zij zelf goed de regie kunnen voeren over hun eigen leerproces. Daarvoor moeten ze bewust verschillende leerstrategieën combineren, zoals relateren, analyseren, structureren, oriënteren, plannen en evalueren. Het vraagt veel van leerlingen om de regie over hun eigen leerproces te voeren. De strategieën die leerlingen daarvoor nodig hebben, ontwikkelen ze niet vanzelf. Drie aspecten zijn van belang voor zelfgestuurd leren: cognitie, metacognitie en motivatie. Op CBS De Spiegel maken we de leerlingen medeverantwoordelijk voor een deel van hun eigen onderwijs. Hierbij worden ze uitgedaagd om hun talenten en vaardigheden in te zetten en te ontwikkelen, zodat ze optimaal in de toekomstige maatschappij kunnen functioneren.